Przygotowując wniosek, warto mieć na uwadze nie tylko kryteria formalne, ale także kryteria oceny merytorycznej wniosków. Każdy wniosek zakwalifikowany do etapu oceny merytorycznej jest oceniany przez trzech ekspertów dziedzinowych. Przed przystąpieniem do oceny, każdy recenzent składa oświadczenie potwierdzające brak konfliktu interesów w związku z wykonywaną recenzją wniosku. Wszystkie wnioski oceniane są według takiej samej skali ocen oraz jednakowych kryteriów przyjętych dla programu Fulbright Graduate Student Award. Stosowana jest skala czterostopniowa, w której najwyższa nota oznacza, że dane kryterium zostało w pełni spełnione, a najniższa, że nie zostało spełnione lub zostało spełnione w stopniu niezadowalającym. Zgodnie z Regulaminem, kryteria oceny merytorycznej są następujące:
Spójność planów związanych ze studiami z przyszłą ścieżką kariery
Upewnij się, że w sposób przejrzysty i wiarygodny prezentujesz we wniosku (najlepiej w dokumencie “Study/Research Objective”) swoją planowaną ścieżkę kariery i odpowiednio uzasadniasz, w jaki sposób planowane studia przybliżą Cię do osiągnięcia wyznaczonego celu zawodowego/akademickiego. Chcemy mieć pewność, że wybrani kandydaci są zmotywowani do realizacji wymagających i kosztownych studiów i rozumieją, co ta inwestycja może dla nich oznaczać.
Przygotowanie kandydata do studiów na poziomie graduate w USA, w tym doświadczenie akademickie, badawcze i zawodowe w danej dziedzinie oraz odpowiednie szkolenia
Wymogiem formalnym wniosku jest dołączenie dyplomów ukończenia studiów, suplementów i/lub transkryptów ocen. Te dokumenty pomagają naszym ekspertom ocenić Twoje przygotowanie do podjęcia planowanych studiów w USA. Jeśli oprócz ukończenia studiów masz na swoim koncie także badania, realizację projektów czy doświadczenie zawodowe lub kursy pozaakademickie, które mogą dodatkowo świadczyć o Twoim przygotowaniu do studiów magisterskich, doktoranckich lub innych kończących się uzyskaniem dyplomu na poziomie graduate w USA na wybranym kierunku, upewnij się, że adekwatne informacje znajdują się we wniosku.
Osiągnięcia akademickie i zawodowe kandydata (np. nagrody, stypendia i inne sukcesy)
Upewnij się, że w życiorysie załączonym do wniosku są wymienione istotne stypendia, nagrody, wyniki wykraczające poza akademicki standard – każdy taki sukces może świadczyć na Twoją korzyść podkreślając Twoje talenty, zaangażowanie i potencjał.
Konieczność realizacji programu studiów w Stanach Zjednoczonych Ameryki/w wybranej instytucji goszczącej (jeśli dotyczy)
Nie każdy program studiów musi być realizowany w USA, by – w drodze do założonych celów zawodowych czy akademickich – osiągnąć najlepsze rezultaty. Przedstaw argumenty, dlaczego w Twoim przypadku studia w Stanach Zjednoczonych są ważne, czy wręcz niezbędne dla Twojego rozwoju zawodowego i/lub naukowego. Jeśli masz preferencje dotyczące wyboru konkretnej uczelni/programu, upewnij się, że przedstawiasz także merytoryczne argumenty stojące za tym wyborem, np. specyfika programu odpowiadająca Twoim potrzebom, z określonych względów zależy Ci na pracy pod kierunkiem konkretnego profesora, dany kierunek studiów jest uważany za wiodący w Stanach. Dla naszych ekspertów sam prestiż danej uczelni czy np. jej przynależność do Ligi Bluszczowej nie jest argumentem merytorycznym wspierającym Twoją tezę. Pamiętaj, aby nie wymieniać nazwy uczelni oraz programu w “Study/Research Objective” – zrób to w sekcji Study Plan – University Preferences.
Zaangażowanie kandydata w działania na rzecz lokalnej społeczności oraz inna aktywność społeczna
Amerykańskie uczelnie poszukują kandydatów, którzy są nie tylko silni akademicko, ale także potrafią pokazać swoje zaangażowanie (i osiągnięcia) w innych sferach życia. Trudno nam jednym czy dwoma słowami przetłumaczyć angielski zwrot “well-rounded”, ale właśnie takich kandydatów poszukują uniwersytety. Szczególnie na obleganych kierunkach, na które aplikuje wielu równie świetnych akademicko kandydatów i kandydatek, niezwykle ważne będzie wykazanie, że jesteś osobą zaangażowaną w różne inicjatywy i myślącą o swoim wszechstronnym rozwoju oraz o dobru publicznym. Upewnij się, że w Twoim wniosku znajdą się informacje o zaangażowaniu w wolontariat, Twoich pasjach, sportach, które uprawiasz i działaniach artystycznych.
Stopień znajomości języka angielskiego w piśmie
Pomiędzy nominacją do stypendium Fulbrighta a ubieganiem się o przyjęcie do wybranych amerykańskich uczelni nie będzie wystarczająco dużo czasu, by znacząco podnieść kompetencje językowe. Z uwagi na to, oczekujemy od kandydatów bardzo dobrej znajomości języka angielskiego. Pamiętaj, że im bardziej konkurencyjne programy studiów i selektywne uczelnie Cię interesują, tym większą rolę będą odgrywały Twoje wyniki TOEFL/IELTS. Eksperci będą zwracali uwagę na to, jakim językiem są przygotowane poszczególne elementy Twojego wniosku.
Opinie zawarte w listach rekomendacyjnych
Upewnij się, że wybierasz osoby, których pozycja akademicka/zawodowa jest adekwatna do tego, by wystawić Ci opinię. Powinny to być osoby, które rzeczywiście Cię znają i będą mogły odnieść się do Twoich indywidualnych osiągnięć. Nie musisz przedstawiać listów wyłącznie od pracowników akademickich. To wydaje się oczywiste, jednak na wszelki wypadek dodamy, iż wykluczone jest zapraszanie do wystawiania rekomendacji osób, z którymi łączą Cię relacje rodzinne, uczuciowe lub przyjaźń.
Jeśli etap oceny merytorycznej zakończy się dla Ciebie pozytywnie i otrzymasz zaproszenie do udziału w rozmowie kwalifikacyjnej, polecamy zapoznanie się z kryteriami, które bierze pod uwagę Komisja Selekcyjna przeprowadzająca rozmowę kwalifikacyjną:
- Potrzeba odbycia studiów w Stanach Zjednoczonych Ameryki w odniesieniu do planów zawodowych i naukowych kandydata;
- Stopień zgodności wniosku kandydata z wyborem programów studiów i/lub profilem wybranych instytucji goszczących (jeśli dotyczy), pod względem: celów zawodowych i naukowych kandydata, jego kwalifikacji, niezbędnych zasobów finansowych;
- Umiejętność i gotowość kandydata do popularyzowania idei i misji Programu Fulbrighta podczas i po zakończeniu stypendium;
- Potencjał i chęć kandydata do aktywnego uczestniczenia w życiu społeczności absolwentów Programu Fulbrighta;
- Stopień znajomości języka angielskiego w mowie;
- Zgodność wniosku i profilu kandydata z priorytetami Komisji Fulbrighta określonymi na dany rok akademicki. Priorytety Komisji na nadchodzący rok akademicki znajdują się w sekcji “Nasze priorytety – kogo szukamy”.
Więcej informacji nt. procesu rekrutacji w polskich konkursach o stypendia Fulbrighta znajduje się w Regulaminie.