Przygotowując wniosek, warto mieć na uwadze nie tylko kryteria formalne, ale także kryteria oceny merytorycznej wniosków. Każdy wniosek zakwalifikowany do etapu oceny merytorycznej jest oceniany przez trzech ekspertów dziedzinowych według takiej samej skali ocen oraz jednakowych kryteriów przyjętych dla programu Slavic Award. Stosowana jest skala czterostopniowa, w której najwyższa nota oznacza, że dane kryterium zostało w pełni spełnione, a najniższa, że nie zostało spełnione lub zostało spełnione w stopniu niezadowalającym. Zgodnie z Regulaminem, kryteria oceny merytorycznej są następujące:
Cele wskazane w sylabusie oraz założenia zajęć dydaktycznych.
Upewnij się, że w sposób przejrzysty i wiarygodny prezentujesz cele oraz założenia zajęć dydaktycznych (najlepiej w dokumencie “Project Statement”) a także wskazujesz, w jaki sposób planowany projekt w USA przybliży Cię do realizacji celów akademickich i zawodowych.
Wykonalność celów wskazanych w sylabusie w przewidywanych ramach czasowych zajęć dydaktycznych
Uzasadnij, dlaczego cele wskazane w sylabusie są możliwe do zrealizowania w zaproponowanym przez Ciebie czasie. Opisz w jaki sposób zamierzasz monitorować realizację celów w założonych ramach czasowych.
Zakres i dobór bibliografii przedstawionej w sylabusie
Wyjaśnij dobór bibliografii przedstawionej w sylabusie. Czy zaproponowane zasoby edukacyjne dają możliwość lepszego poznania określonej problematyki?
Stopień dopasowania proponowanego projektu dydaktycznego do potrzeb instytucji goszczącej, w tym dostępność potrzebnych zasobów edukacyjnych w wersji anglojęzycznej
Zastanów się nad wartością proponowanego projektu dydaktycznego. Co nowego wniesie on do rozwoju instytucji goszczącej? Jak skorzystają na nim bezpośrednio beneficjenci – studenci i studentki – jak również kadra? Czy zasoby niezbędne do zgłębienia tematu są dostępne w wersji angielskiej?
Dobór metod dydaktycznych
Jako dydaktyk wiesz, że założone cele dydaktyczne można realizować w różny sposób. Upewnij się, że proponowane metody dydaktyczne są adekwatne i optymalne dla celów podejmowanego projektu i uzasadnij odpowiednio swój wybór. Czy sprawdzą się one dla tej konkretnej grupy odbiorców? Czy i jak kontekst kulturowy wpłynie na stosowane przez Ciebie formy i metody pracy?
Kompetencje kandydata w zakresie dziedziny, której dotyczy projekt, w tym wyniki dotychczasowych badań naukowych (np. publikacje, prezentacje podczas konferencji), odpowiednie szkolenia oraz doświadczenie dydaktyczne
Pamiętaj, że proponowany przez Ciebie projekt powinien być dopasowany do Twoich kompetencji i umiejętności. Upewnij się, że życiorys załączony do wniosku zawiera informacje o istotnych kwalifikacjach i doświadczeniu badawczym/dydaktycznym w danej dziedzinie oraz szkoleniach, które pozwolą na skuteczną realizację proponowanego projektu.
Osiągnięcia i wyróżnienia w dorobku akademickim i zawodowym kandydata (np. nagrody, granty badawcze, stypendia oraz inne istotne sukcesy)
Upewnij się, że w życiorysie załączonym do wniosku są wymienione istotne osiągnięcia akademickie i zawodowe, np. nagrody, granty badawcze, stypendia oraz inne sukcesy wykraczające poza akademicki standard. Każdy taki sukces może świadczyć na Twoją korzyść, podkreślając Twoje talenty, zaangażowanie i potencjał.
Opinie zawarte w listach rekomendacyjnych
Upewnij się, że wybierasz osoby, których pozycja akademicka jest adekwatna do tego, by wystawić Ci opinię. Powinny to być osoby, które rzeczywiście Cię znają i będą mogły odnieść się do Twoich indywidualnych osiągnięć. To wydaje się oczywiste, jednak proszę pamiętać, że wykluczone jest załączanie rekomendacji od osób, z którymi łączą Cię relacje rodzinne, uczuciowe lub przyjaźń.
Jeśli etap oceny merytorycznej zakończy się dla Ciebie pozytywnie i otrzymasz zaproszenie do udziału w rozmowie kwalifikacyjnej, polecamy zapoznać się z kryteriami, które bierze pod uwagę Komisja Selekcyjna przeprowadzająca rozmowę kwalifikacyjną:
- Stopień dopasowania proponowanego projektu dydaktycznego oraz profilu kandydata do wymogów i założeń instytucji goszczącej;
- Gotowość dostosowania proponowanego sylabusa do wymogów i oczekiwań instytucji goszczącej;
- Umiejętność i gotowość kandydata do popularyzowania idei i misji Programu Fulbrighta podczas i po zakończeniu stypendium;
- Potencjał i chęć kandydata do aktywnego uczestniczenia w życiu społeczności absolwentów Programu Fulbrighta;
- Stopień znajomości języka angielskiego w mowie;
- Zgodność wniosku i profilu kandydata z priorytetami Komisji Fulbrighta określonymi na dany rok akademicki.
Więcej informacji nt. procesu rekrutacji w polskich konkursach o stypendia Fulbrighta znajduje się w Regulaminie przyznawania stypendiów obywatelom polskim.