Fulbright Slavic Award to stypendium dydaktyczne przeznaczone dla osób zatrudnionych w polskich instytucjach szkolnictwa wyższego, których zainteresowania naukowe związane są z kulturą (literaturą, mediami, sztuką) lub historią, polityką, ekonomią Polski oraz Europy Środkowo-Wschodniej. Stypendium jest skierowane również do osób ze znajomością realiów (literatury, sztuki, historii) USA, chcących upowszechniać wiedzę o Polsce wśród amerykańskich studentów i studentek. Stypendium umożliwia prowadzenie zajęć dydaktycznych na jednym z dwóch uniwersytetów współpracujących z Polsko-Amerykańską Komisją Fulbrighta: University of Illinois w Chicago (UIC) oraz The Ohio State University w Columbus (OSU). Ostateczny układ i tematyka kursów będą uzgodnione wspólnie przez wykładowców oraz instytucje goszczące.
Stypendium jest finansowane przez amerykański Departament Stanu, polskie Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz instytucje goszczące.
Na skróty
- Termin składania wniosków
- Regulamin
- Długość i planowana liczba stypendiów
- Wymagania formalne
- Kogo szukamy?
- Udział w programie obejmuje
- Komunikat w związku z Covid-19
- Oferty uczelni goszczących
- Procedura konkursowa
- Wymagane dokumenty
- Złóż wniosek
- Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
- Kontakt z Koordynatorką Programu
- Relacje absolwentów i absolwentek
Termin składania wniosków
Nabór wniosków na wyjazd w roku akademickim 2025-2026 trwa do 9 grudnia 2024 do godz 15:00 czasu polskiego.
Regulamin
Szczegółowe informacje o warunkach przyznawania stypendiów tj. wymaganiach formalnych, procedurze konkursowej i kryteriach oceny wniosku znajdują się w Regulaminie stypendiów przyznawanych przez Polsko-Amerykańską Komisję Fulbrighta osobom z polskim obywatelstwem (dalej: Regulamin).
Długość i planowana liczba stypendiów
Stypendia oferowane są na 4 miesiące.
Planowana liczba stypendiów: 2 (po jednym stypendium w każdej uczelni współpracującej z Komisją w ramach programu Fulbright Slavic Award).
Wymagania formalne
O udział w programie Fulbright Slavic Award mogą ubiegać się osoby, które:
- Są obywatelami polskimi i nie posiadają podwójnego, polskiego i amerykańskiego obywatelstwa lub karty stałego pobytu w USA (zielonej karty).
- Posiadają co najmniej stopień naukowy doktora w momencie składania wniosku.
- Są pracownikami działających w Polsce: uczelni, federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, Polskiej Akademii Nauk i jej instytutów naukowych, instytutów badawczych, międzynarodowych instytutów naukowych, Centrum Łukasiewicz i instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, Polskiej Akademii Umiejętności i innych podmiotów prowadzących głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły. W celu sprawdzenia, czy instytucja macierzysta osoby zainteresowanej składaniem wniosku o stypendium Fulbrighta znajduje się w wykazie warto skorzystać z wyszukiwarki Instytucje systemu szkolnictwa wyższego i nauki.
- Są zatrudnione w jednej z ww. wskazanych instytucji na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.
- Wykazują się bardzo dobrą znajomością języka angielskiego umożliwiającą prowadzenie zajęć dydaktycznych z amerykańskimi studentami (poziom minimum C1).
- Spełniają wymogi formalne wizy J1.
- Nie przebywają w USA w czasie składania wniosku o stypendium, a ich całkowity pobyt w USA w ciągu ostatnich 6 lat poprzedzających złożenie wniosku jest krótszy niż 5 lat.
Preferowane są osoby, które w ciągu ostatnich 5 lat przebywały w USA krócej niż 9 miesięcy.
Kogo szukamy?
- Osób z przemyślanymi, merytorycznymi pomysłami na projekty dydaktyczne poparte aktywnością w środowisku akademickim, dotychczasowymi osiągnięciami naukowymi i publikacjami.
- Osób ciekawych świata i otwartych na nowe doświadczenia naukowe i pozaakademickie.
- Osób gotowych reprezentować polską naukę i kulturę w USA.
- Osób reprezentujących wszelkie dyscypliny nauki objęte programem.
- Zwracamy uwagę na to, by wybierając najlepsze projekty pod względem akademickim nie tracić z pola widzenia różnorodności reprezentowanej przez kandydatów i móc ją odzwierciedlać w naszych programach: naszymi stypendystami zostają osoby z różnych regionów i miast Polski, mniejszości czy środowisk defaworyzowanych.
- Ważne są dla nas realne zainteresowanie Stanami Zjednoczonymi i umiejętności językowe, pozwalające na pełne skorzystanie z pobytu i swobodny kontakt ze studentami i kadrą akademicką uczelni goszczącej.
Udział w programie obejmuje
Stypendium przeznaczone jest w pierwszej kolejności na pokrycie kosztów utrzymania stypendysty:tki. Wysokość miesięcznego stypendium jest zgodna ze stawkami Institute of International Education (IIE) i zależy od lokalizacji instytucji goszczącej, w przypadku University of Illinois w Chicago (UIC) wynosi 3611 USD, a w Ohio State University w Columbus (OSU) wynosi 3164 USD.
Część środków wypłacana jest przez Komisję, część przez uczelnię goszczącą. Środki wypłacane przez Komisję nie podlegają opodatkowaniu. Środki wypłacane przez uczelnię są wypłacane na podstawie osobnych umów i podlegają opodatkowaniu w USA. Istnieje możliwość ubiegania się o zwrot kosztów poniesionych w ramach podatku zapłaconego w USA do kwoty wskazanej w umowie stypendialnej (Komisja może zwrócić ww. koszty po zakończonym stypendium pod warunkiem otrzymania odpowiedniej dokumentacji od stypendysty).
Stypendium obejmuje również:
- Ryczałt na pokrycie kosztów podróży stypendysty do i z USA (1500 USD).
- Jednorazowy dodatek na przeprowadzkę oraz zagospodarowanie w USA (1300 USD).
- Miesięczny dodatek na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, zakup pomocy naukowo-dydaktycznych lub udział w konferencjach (300 USD).
- Dodatek na pokrycie kosztów utrzymania rodziny (250 USD miesięcznie na każdego członka rodziny) oraz ryczałt na pokrycie kosztów podróży rodziny do i z USA (1500 USD dla każdego członka rodziny), jeśli towarzyszy stypendyście przez minimum 80% pobytu w USA. Chęć wyjazdu z rodziną musi zostać zgłoszona w formularzu zgłoszeniowym.
Na stypendium można wyjechać wyłącznie na wizie J-1, która jest sponsorowana przez Departament Stanu USA i podlega przepisowi 2-year home-country physical presence requirement. Stypendysta nie ponosi kosztów wydania wizy.
Jeżeli stypendyst(k)a zdecyduje się na wyjazd z rodziną, mogą oni otrzymać wizy J-2. Zgodnie z regulacjami wizowymi, członkowie rodziny, którzy mogą otrzymać wizy J-2 to współmałżonek/współmałżonka lub niepozostające w związku małżeńskim dziecko do ukończenia 21 roku życia.
Decydując się na wyjazd z rodziną i wyrobienie wiz J-2 stypendyst(k)a ma obowiązek zabezpieczenia środków finansowych na pokrycie wydatków związanych z pobytem w USA towarzyszących członków rodziny (w kwocie stanowiącej równowartość około 50% kwoty miesięcznego stypendium dla pierwszego, 25% dla każdego kolejnego członka rodziny) oraz kosztów ich ubezpieczenia medycznego zgodnego z wymogami wizy J. Przed złożeniem dokumentów potrzebnych do wyrobienia wizy, stypendyst(k)a ma obowiązek przedstawienia Koordynatorce Programu dokumentu potwierdzającego posiadanie wymaganej kwoty obejmującej cały wyjazd, bez względu na planowaną długość pobytu rodziny na stypendium.
Przez cały okres grantu stypendyści i stypendystki są objęci podstawowym planem opieki zdrowotnej, zgodnym z wymogami wizy J-1 – Accident and Sickness Program for Exchanges (ASPE). Plan opieki zdrowotnej ASPE nie obejmuje towarzyszących członków rodzin.
Dodatkowo stypendyst(k)a, jak i członkowie rodziny towarzyszący mu/jej przez minimum 80% pobytu w USA mogą otrzymać zwrot kosztów samodzielnie zakupionej polisy ubezpieczenia medycznego w kwocie nie wyższej niż 350 PLN za miesiąc za osobę w czasie trwania stypendium Fulbrighta. Szczegółowe zasady refundacji zostaną przedstawione osobom nominowanym do stypendium na etapie przygotowań do wyjazdu. Należy pamiętać, iż rodzina towarzysząca stypendyście:stce podczas grantu jest zobowiązana do posiadania ubezpieczenia zgodnego z wymogami wizy J.
Komisja Fulbrighta dokłada wszelkich starań, aby stypendyści i stypendystki zostali jak najlepiej przygotowani do wyjazdu.
Przed wyjazdem stypendyst(k)a uczestniczy w spotkaniu informacyjnym prowadzonym przez doświadczone koordynatorki, które odbywa się zazwyczaj wiosną, dotyczącym m.in. dokumentacji grantowej, procedur oraz codziennego życia w kulturze Stanów Zjednoczonych. Dzięki zaproszonym absolwentom i absolwentkom programu stypendyści i stypendystki mogą otrzymać porady z pierwszej ręki oraz nawiązać przydatne kontakty.
Stypendyst(k)a otrzymuje zaproszenie do międzynarodowej platformy Fulbrighter, z której korzystają absolwenci i absolwentki oraz inni stypendyści programu Fulbrighta, a której celem jest wymiana doświadczeń i wzajemne wsparcie jej członków.
Przez cały czas pobytu w USA stypendyst(k)a jest pod opieką wykwalifikowanych koordynatorów z IIE oraz instytucji goszczącej.
Przynależność do społeczności stypendystów Fulbrighta wiąże się z możliwością uczestnictwa w wielu wydarzeniach naukowych i towarzyskich. Przykładowe aktywności, w których biorą udział stypendyści i stypendystki Fulbrighta można znaleźć na stronie: facebook.com/fulbright. Po zakończeniu stypendium Komisja zaprasza wszystkie osoby, które wzięły udział w programie na uroczyste wręczenie certyfikatów ukończenia stypendium.
Przygoda z Programem Fulbrighta nie kończy się w momencie powrotu ze stypendium do Polski.
Absolwenci i absolwentki Programu tworzą rozbudowaną społeczność zarówno w Polsce, jak i na świecie. Istnieje wiele stowarzyszeń, krajowych i globalnych, służących Fulbrighterom i Fulbrighterkom do podtrzymywania kontaktów, wymiany doświadczeń i wiedzy.
Absolwenci i absolwentki Programu mogą angażować się w jego współtworzenie na wielu etapach:
- Wsparcie Komisji w rekrutacji na stypendia i promocji Programu – absolwenci Programu zachęcają swoich studentów i studentki oraz osoby, z którymi współpracują do ubiegania się o stypendia, dzięki czemu zwiększa się ilość i różnorodność wniosków o udział w Programie oraz stale poprawia się ich jakość.
- Udział w procesie wyboru kandydatów i kandydatek na stypendium w kolejnych latach – zapraszamy osoby, które wróciły ze stypendium, do eksperckich recenzji wniosków oraz udziału w pracach Komisji Selekcyjnej.
- Aktywność w charakterze Ambasadora lub Ambasadorki Programu Fulbrighta – taka osoba jest twarzą Programu w swoim mieście/regionie i ma możliwość organizowania lokalnych inicjatyw.
- Wsparcie Komisji podczas spotkań informacyjnych dla osób wyjeżdżających na stypendium w kolejnych latach – to okazja do dzielenia się swoim doświadczeniem z pobytu w USA.
- Udział w programach mentoringowych w charakterze mentora czy osoby prowadzącej sesje szkoleniowe dla młodszych kolegów i koleżanek.
- Możliwość wzięcia udziału w organizowanych przez Komisję spotkaniach integracyjnych i merytorycznych – wydarzenia te są skierowane do stale rosnącego grona absolwentów i absolwentek i są okazją do poszerzenia kontaktów zawodowych i osobistych.
To wszystko sprawia, że o stypendium warto myśleć w perspektywie dłuższej niż tylko kilkumiesięczny pobyt w USA.Przejdź do zakładki Absolwenci i Absolwentki, aby dowiedzieć się więcej o społeczności absolwentów i absolwentek Fulbrighta oraz o istniejących stowarzyszeniach.
Komunikat w związku z Covid-19
Możliwość realizacji stypendium jest uzależniona od aktualnej sytuacji epidemicznej, w tym między innymi od trybu działania instytucji goszczącej, dostępności zasobów niezbędnych do realizacji projektu, możliwości uzyskania wizy i podróży stypendysty:ki do USA, ograniczeń przy przekraczaniu granicy oraz zmieniających się zaleceń dotyczących podróży lub zdrowia.
Oferty uczelni goszczących
University of Illinois w Chicago, The School of Literatures, Cultural Studies, and Linguistics:
- Oferta obejmuje stypendium na 4 miesiące (jeden semestr).
- Wyjazd na stypendium nastąpi w styczniu 2026 r. Semestr rozpoczyna się 9 stycznia i kończy 5 maja 2026. Wyjazd w terminie późniejszym niż styczeń nie jest możliwy. Dokładna data przyjazdu zostanie uzgodniona z uniwersytetem goszczącym. Warunki wymagane przez instytucję goszczącą należy uznać za wiążące.
- Prowadzenie JEDNEGO 15-tygodniowego kursu do wyboru:
„Introduction to Polish Culture”
- Kurs jest częścią cyklu „Exploring World Cultures”, należącego do podstawy programowej kształcenia ogólnego („General Education Core”). Kurs powinien obejmować główne trendy w polskiej kulturze na tle rozwoju cywilizacji zachodnioeuropejskiej. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: catalog.uic.edu/ucat/degree-programs/general-education/#text
- Zajęcia będą odbywały się dwa razy w tygodniu (po 75 min. każde) dla grupy ok. 30-40 osób.
- Kurs ma charakter autorski, musi jednak zakładać u studentów i studentek nieznajomość polskich realiów. Wykładowca powinien przedstawić kulturę polską z perspektywy ciekawej dla obcokrajowców. W kursie powinny znaleźć się nawiązania do kultury współczesnej, filmu, literatury, zmian obyczajowych i społecznych. Na zakończenie kursu studenci zobowiązani są do napisania pracy semestralnej, ocenionej i opisanej merytorycznie przez wykładowcę. Sugeruje się regularne korzystanie z wszelkich form sprawdzania wiedzy (quizy, testy, krótkie eseje) w trakcie semestru.
- Ze względu na to, iż kurs będzie dostępny dla studentów:ek z różnymi doświadczeniami kulturowymi i językowymi, syllabus powinien zawierać bibliografię w języku angielskim i uwzględniać zróżnicowane zainteresowania i doświadczenia akademickie studentów.
LUB
Kurs/seminarium dla studentów i studentek studiów magisterskich i doktoranckich, który powinien się skupiać na badawczych zainteresowaniach stypendysty
- Zajęcia będą odbywały się w małej, max. 10 osobowej grupie, raz w tygodniu i będą trwały 2 godz. 45 min.
- Sugerowana tematyka kursów: Media, Gender, Translation Studies, Comparative Literature, Anthropocene Studies.
WAŻNE: Wybór rodzaju kursu nie ma wpływu na ocenę merytoryczną wniosku, natomiast ocenie podlega adekwatne dostosowanie zakresu tematycznego, materiałów i metod pracy do rodzaju kursu.
- Dodatkowo osoba przebywająca na stypendium będzie podejmowała na uczelni działania edukacyjno-naukowe promujące polskie dziedzictwo kulturowe.
- Językiem wykładowym będzie angielski. Studenci i studentki pochodzić będą z różnych środowisk socjoekonomicznych, kulturowych i mniejszościowych.
The Ohio State University, The Center for Slavic, East European and Eurasian Studies:
- Oferta obejmuje stypendium na 4 miesiące (jeden semestr).
- Wyjazd na stypendium nastąpi w styczniu 2026 r. Semestr rozpoczyna się 12 stycznia i kończy się 5 maja 2026. Dokładna data przyjazdu zostanie uzgodniona z uniwersytetem goszczącym. Warunki wymagane przez instytucję goszczącą należy uznać za wiążące.
- Kurs prowadzony przez stypendyst(k)ę będzie trwał 15 tygodni. Zajęcia będą odbywały się dwa razy w tygodniu (po 80 min. każde) i będą dostępne zarówno dla studentów i studentek studiów magisterskich jak i ostatnich lat studiów licencjackich. Zajęcia będą miały formę interaktywnych wykładów (z dyskusją).
- Dodatkowo osoba przebywająca na stypendium powinna być gotowa do poprowadzenia okazjonalnych wykładów otwartych dla studentów:ek i kadry akademickiej OSU oraz uczestnictwa w tematycznych konferencjach i badaniach. Uczelnia przewiduje na te zadania dodatkowe środki – do 500 USD z przeznaczeniem na koszty związane z prowadzeniem otwartych wykładów oraz do 500 USD z przeznaczeniem na koszty udziału w konferencjach lub badania podczas stypendium. Środki te będą wypłacane stypendyście:tce i rozliczane bezpośrednio przez uczelnię goszczącą. Kwota podlega opodatkowaniu w USA. Komisja nie rekompensuje kosztów poniesionych przez stypendyst(k)ę w związku z opodatkowaniem ww. dodatkowych środków.
- Sugerowana tematyka kursu obejmuje: polską kulturę, historię i politykę w kontekście europejskim, relacje Polski z Unią Europejską i USA, aktualne trendy społeczne i artystyczne w Polsce w kontekście porównawczym z USA, studia nad polską diasporą w USA.
- Językiem wykładowym będzie angielski. Studenci i studentki pochodzić będą z różnych środowisk socjoekonomicznych, kulturowych i mniejszościowych.
Procedura konkursowa
4 października 2024
Ogłoszenie naboru do programu Fulbright Slavic Award 2025-26
9 grudnia 2024
Zakończenie procesu składania wniosków o stypendium na rok akademicki 2025-26. Akceptujemy wnioski złożone do godziny 15:00 czasu polskiego ostatniego dnia naboru.
27 lutego 2025
Rozmowy kwalifikacyjne online z wybranymi kandydatami przeprowadzone przez Komisję Selekcyjną
Marzec – Maj 2025
- Zatwierdzenie osób nominowanych do stypendium przez Radę Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta oraz Fulbright Foreign Scholarship Board w USA
- Publikacja wyników naboru na stronie internetowej Komisji
- Spotkanie informacyjne dla stypendystów przed wyjazdem do USA. Wydarzenie odbędzie się online lub stacjonarnie w Warszawie (w zależności od sytuacji epidemicznej)
Maj-Grudzień 2025
- Realizacja projektu mentoringowego (przedwyjazdowe wsparcie akademickie udzielane stypendystom Slavic Award przez US Fulbright Scholars przebywających na stypendium w Polsce)
Styczeń 2026
Wyjazd do USA
- Oceny formalnej dokonuje zespół Komisji Fulbrighta. Zespół Komisji nie dokonuje oceny kompletności/poprawności wniosku na prośbę kandydata przed jego złożeniem w systemie.
- Ocena formalna obejmuje weryfikację wniosku pod kątem spełniania kryteriów formalnych zawartych w Regulaminie oraz sprawdzenie kompletności wniosku.
- Tylko wniosek złożony w terminie, kompletny i spełniający wszystkie wymagania formalne zostanie przekazany do oceny merytorycznej. Wnioski niespełniające tych kryteriów zostaną odrzucone.
- Wniosek, w którym stwierdzone zostaną elementy plagiatu, zostanie odrzucony bez możliwości odwołania.
- Komisja zastrzega, że również rozpoznanie uchybień formalnych lub plagiatu na późniejszym etapie procedury konkursowej skutkuje natychmiastowym odrzuceniem wniosku lub w razie rozpoznania tych okoliczności po zatwierdzeniu nominacji przez Fulbright Foreign Scholarship Board (FFSB), rekomendacją do FFSB o uchylenie decyzji o przyznaniu stypendium.
Przygotowując wniosek, warto mieć na uwadze nie tylko kryteria formalne, ale także kryteria oceny merytorycznej wniosków. Każdy wniosek zakwalifikowany do etapu oceny merytorycznej jest oceniany przez trzech ekspertów dziedzinowych według takiej samej skali ocen oraz jednakowych kryteriów przyjętych dla programu Slavic Award. Stosowana jest skala czterostopniowa, w której najwyższa nota oznacza, że dane kryterium zostało w pełni spełnione, a najniższa, że nie zostało spełnione lub zostało spełnione w stopniu niezadowalającym. Zgodnie z Regulaminem, kryteria oceny merytorycznej są następujące:
Cele wskazane w sylabusie oraz założenia zajęć dydaktycznych.
Upewnij się, że w sposób przejrzysty i wiarygodny prezentujesz cele oraz założenia zajęć dydaktycznych (najlepiej w dokumencie “Project Statement”), a także wskazujesz, w jaki sposób planowany projekt w USA przybliży Cię do realizacji celów akademickich i zawodowych.
Wykonalność celów wskazanych w syllabusie w przewidywanych ramach czasowych zajęć dydaktycznych
Uzasadnij, dlaczego cele wskazane w sylabusie są możliwe do zrealizowania w zaproponowanym przez Ciebie czasie. Opisz, w jaki sposób zamierzasz monitorować realizację celów w założonych ramach czasowych.
Zakres i dobór bibliografii przedstawionej w sylabusie
Wyjaśnij dobór bibliografii przedstawionej w sylabusie. Czy zaproponowane zasoby edukacyjne dają możliwość lepszego poznania określonej problematyki?
Stopień dopasowania proponowanego projektu dydaktycznego do potrzeb instytucji goszczącej, w tym dostępność potrzebnych zasobów edukacyjnych w wersji anglojęzycznej
Zastanów się nad wartością proponowanego projektu dydaktycznego. Co nowego wniesie on do rozwoju instytucji goszczącej? Jak skorzystają na nim bezpośrednio beneficjenci – studenci i studentki – jak również kadra? Czy zasoby niezbędne do zgłębienia tematu są dostępne w wersji angielskiej?
Dobór metod dydaktycznych
Jako osoba zajmująca się dydaktyką wiesz, że założone cele dydaktyczne można realizować w różny sposób. Upewnij się, że proponowane metody dydaktyczne są adekwatne i optymalne dla celów podejmowanego projektu i uzasadnij odpowiednio swój wybór. Czy sprawdzą się one dla tej konkretnej grupy odbiorców? Czy i jak kontekst kulturowy wpłynie na stosowane przez Ciebie formy i metody pracy?
Kompetencje osoby ubiegającej się o stypendium w zakresie dziedziny, której dotyczy projekt, w tym wyniki dotychczasowych badań naukowych (np. publikacje, prezentacje podczas konferencji), odpowiednie szkolenia oraz doświadczenie dydaktyczne
Pamiętaj, że proponowany przez Ciebie projekt powinien być dopasowany do Twoich kompetencji i umiejętności. Upewnij się, że życiorys załączony do wniosku zawiera informacje o istotnych kwalifikacjach i doświadczeniu badawczym/dydaktycznym w danej dziedzinie oraz szkoleniach, które pozwolą na skuteczną realizację proponowanego projektu.
Osiągnięcia i wyróżnienia w dorobku akademickim i zawodowym osoby ubiegającej się o stypendium (np. nagrody, granty badawcze, stypendia oraz inne istotne sukcesy)
Upewnij się, że w życiorysie załączonym do wniosku są wymienione istotne osiągnięcia akademickie i zawodowe, np. nagrody, granty badawcze, stypendia oraz inne sukcesy wykraczające poza akademicki standard. Każdy taki sukces może świadczyć na Twoją korzyść, podkreślając Twoje talenty, zaangażowanie i potencjał.
Opinie zawarte w listach rekomendacyjnych
Upewnij się, że wybierasz osoby, których pozycja akademicka jest adekwatna do tego, by wystawić Ci opinię. Powinny to być osoby, które rzeczywiście Cię znają i będą mogły odnieść się do Twoich indywidualnych osiągnięć. To wydaje się oczywiste, jednak należy pamiętać, że wykluczone jest załączanie rekomendacji od osób, z którymi łączą Cię relacje rodzinne, uczuciowe lub przyjaźń.
Jeśli etap oceny merytorycznej zakończy się dla Ciebie pozytywnie i otrzymasz zaproszenie do udziału w rozmowie kwalifikacyjnej, polecamy zapoznać się z kryteriami, które bierze pod uwagę Komisja Selekcyjna przeprowadzająca rozmowę kwalifikacyjną:
- Stopień dopasowania proponowanego projektu dydaktycznego do wymogów instytucji goszczącej przedstawionych w ogłoszeniu konkursowym;
- Gotowość dostosowania proponowanego sylabusa do wymogów i oczekiwań instytucji goszczącej;
- Doświadczenie osoby wnioskującej o stypendium w nauczaniu, szczególnie w zakresie związanym z tematyką projektu, nauczaniu w języku angielskim oraz nauczaniu odbiorców, których pierwszym językiem jest angielski;
- Wpływ proponowanego projektu na plany akademickie i zawodowe kandydata;
- Umiejętność radzenia sobie z wyzwaniami oraz zaradność w osiąganiu zamierzonych przez kandydata:kę celów;
- Przygotowanie osoby wnioskującej o stypendium do popularyzowania międzykulturowej misji Programu Fulbrighta;
- Podejście kandydata:ki do uczestnictwa w życiu społeczności absolwenckiej Programu Fulbrighta i wspierania Programu po zakończeniu stypendium;
- Stopień znajomości języka angielskiego w mowie;
- Zgodność wniosku i profilu osoby wnioskującej o stypendium z priorytetami Komisji Fulbrighta.
Więcej informacji nt. procesu rekrutacji w polskich konkursach o stypendia Fulbrighta znajduje się w Regulaminie przyznawania stypendiów przez Polsko-Amerykańską Komisję Fulbrighta obywatelom polskim.
Wymagane dokumenty
Opis projektu dydaktycznego z uzasadnieniem konieczności jego realizacji w wybranej instytucji w USA. Dokument w formacie .pdf należy wgrać do wniosku wypełnianego online w sekcji Project Proposal.
Aktualne zaświadczenie o zatrudnieniu w uczelni, instytucie badawczym, jednostce naukowej PAN, międzynarodowym instytucie naukowym lub innej jednostce naukowej w Polsce. Pełna lista podmiotów, w których osoba wnioskująca o stypendium może być zatrudniona (w formie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej) znajduje się w Regulaminie. Zaświadczenie może być przygotowane w języku polskim (może to być standardowy druk potwierdzenia zatrudnienia z działu kadr pracodawcy). Należy je wgrać do wniosku online w zakładce Academic & Professional Information jako Letter of Support from Home Institution.
Życiorys według standardów amerykańskich (bez zdjęcia, daty urodzenia, stanu cywilnego itp.) wraz z listą osiągnięć, w tym nagród, publikacji oraz zgłoszeń patentowych i patentów.
Dokument poświadczający bardzo dobrą znajomość języka angielskiego na poziomie min. C1, np. zaświadczenie o ukończonym kursie językowym, wynik zdanego egzaminu/certyfikat językowy lub dyplom ukończenia studiów w języku angielskim. Ten dokument może być przygotowany w języku polskim lub angielskim. Należy go wgrać do systemu w zakładce Additional Information – Additional Documentation w sekcji Country-Specific Materials.
Trzy listy rekomendacyjne przygotowane przez osoby wskazane przez kandydata:kę. Kandydat, zamieszczając w formularzu zgłoszeniowym adresy e-mailowe 3 osób, zaprasza je do wystawienia listów rekomendacyjnych. Na podane adresy wysyłane są zaproszenia do złożenia rekomendacji wraz z instrukcjami dotyczącymi przygotowania rekomendacji. List powinien być przygotowany jako plik .pdf, a następnie wgrany przez osoby rekomendujące do systemu. Przed wysłaniem wniosku należy upewnić się, że wszystkie 3 rekomendacje zostały złożone. Osoba wnioskująca o stypendium nie ma wglądu w treść listów rekomendacyjnych.
Wymagane jest złożenie jednego syllabusa. Dokument powinien być przygotowany zgodnie ze wskazówkami zawartymi w Creating a course syllabus for an American university setting. Syllabus (maks. 10 stron) w formacie .pdf należy wgrać do wniosku online w zakładce Project Proposal. Syllabus powinien zawierać na pierwszej stronie informację o wybranym kursie i instytucji goszczącej.
Złóż wniosek
Zanim zaczniesz wypełniać formularz zgłoszeniowy
Upewnij się, że spełniasz wszystkie wymagania formalne. Przeczytaj uważnie wszystkie informacje znajdujące się na tej stronie. Jeśli coś jest niejasne, skontaktuj się z Koordynatorką Programu.
- Zapoznaj się z Regulaminem stypendiów przyznawanych przez Polsko-Amerykańską Komisję Fulbrighta obywatelom polskim.
- Zapoznaj się z Instrukcjami, jak wypełnić formularz zgłoszeniowy.
- Zapoznaj się z polityką prywatności przetwarzania danych osobowych.
Przygotuj wymagane dokumenty
Przygotuj wszystkie dokumenty zgodnie ze specyfikacją i wzorami, które znajdziesz w sekcji “Wymagane dokumenty” powyżej.
Wypełnij wniosek w systemie elektronicznym
Złożenie wniosku o stypendium odbywa się w całości drogą elektroniczną. Do systemu aplikacyjnego można logować się wielokrotnie, nie ma konieczności wypełniania formularza zgłoszeniowego za pierwszym razem w całości. Przy wypełnianiu formularza należy kierować się naszymi instrukcjami.
Zanim wyślesz wniosek upewnij się, że jest kompletny i zawiera wszystkie potrzebne załączniki (np. listy rekomendacyjne), ponieważ po wysłaniu nie będzie można go modyfikować. Wnioski złożone po terminie nie będą rozpatrywane. Prosimy nie przesyłać wersji papierowej wniosku do biura Komisji.
Wyślij formularz uzupełniający
Oprócz wniosku złożonego w systemie elektronicznym należy wypełnić i wysłać formularz uzupełniający w terminie rekrutacji do programu.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Tak, można posiadać podwójne obywatelstwo. Jedynym wyjątkiem jest obywatelstwo polsko-amerykańskie, które uniemożliwia otrzymanie wizy J-1.
Tak można, należy jednak pamiętać, że preferowani są kandydaci, którzy wcześniej nie otrzymali stypendium Fulbrighta w tej samej kategorii stypendialnej. Oznacza to, że jeśli kandydat był wcześniej stypendystą w kategorii studenckiej (Graduate Student Award lub Junior Award), to nie ma przeszkód, aby aplikował on o stypendium dla pracowników naukowych. W przypadku ponownego ubiegania się o stypendium w tej samej kategorii, aplikacja powinna zawierać solidne uzasadnienie dla ponownego przyznania nagrody Fulbrighta.
W przypadku ponownych stypendystów należy także pamiętać o ograniczeniach wynikających z wymogów wizy J-1 (kandydaci nie korzystali ze stypendium naukowo-badawczego w USA w ciągu ostatnich 24 miesięcy poprzedzających datę rozpoczęcia kolejnego grantu).
Ze stypendium Fulbrighta i szczególnego wsparcia Komisji korzystają też osoby z niepełnosprawnością. Jeśli jesteś osobą z ograniczonymi możliwościami otrzymasz od nas stosowne porady organizacyjne. Przekażemy też informacje o szczególnych potrzebach do instytucji goszczącej. Możliwe jest również uzyskanie dodatkowego wsparcia finansowego.
Liczba osób składających wnioski o stypendium Fulbright Slavic Award zmienia się z roku na rok. Wpływa na to wiele czynników np.: zainteresowanie wśród kadry akademickiej wyjazdami dydaktycznymi do USA, sytuacja pandemiczna na świecie, ograniczenia w podróżowaniu itp. W roku akademickim 2024/25 w konkursie Fulbright Slavic Award złożonych zostało 17 wniosków o stypendium.
Kontakt z Koordynatorką Programu
Relacje absolwentów i absolwentek
Po więcej relacji zajrzyj do zakładki “Relacje z pobytu na stypendium”.