Fulbright Specialist Program to program krótkoterminowej wymiany naukowo-badawczej mający na celu pogłębienie oraz rozszerzenie współpracy między polskimi instytucjami a amerykańskimi naukowcami i naukowczyniami.
Na skróty
- Cel programu
- Do kogo skierowany jest program
- Sesja informacyjna
- Długość i planowana liczba grantów
- Termin składania wniosków
- Nasz priorytet: Najlepsze praktyki na rzecz innowacyjnej edukacji
- Co oferujemy
- Procedura konkursowa
- Formularz zgłoszeniowy
- Komunikat w związku z Covid-19
- Często zadawane pytania
- Poprzednie edycje
- Kontakt z koordynatorką programu
Cel programu
Program umożliwia polskim instytucjom nawiązanie współpracy z wybitnymi amerykańskimi specjalistami i specjalistkami oraz wspólną realizację projektu, związanego z wizytą specjalisty:ki w polskiej instytucji.
Pobyt specjalisty:ki w Polsce może być związany m.in z prowadzeniem wykładów i warsztatów, uczestnictwem w konferencjach, konsultacjami w zakresie prac programowych, wykonywaniem ocen i ekspertyz, czy też rozwijaniem lokalnych projektów badawczych.
Do kogo skierowany jest program
W ramach programu Fulbright Specialist Komisja przyjmuje i rozpatruje wnioski od uczelni, szkół doktorskich, federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, Polskiej Akademii Nauk i jej instytutów naukowych, instytutów badawczych, międzynarodowych instytutów naukowych działających na terytorium RP, Centrum Łukasiewicz i instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, Polskiej Akademii Umiejętności i innych podmiotów prowadzących głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły, jak również placówek oświatowych, instytucji rządowych, instytucji kulturalnych i medycznych oraz rządowych i pozarządowych organizacji badawczych, organizacji sektora non-profit działających w Polsce.
Sesja informacyjna
Zapraszamy do rejestracji na sesję informacyjną dotyczącą tegorocznego naboru do programu Fulbright Specialist 2025-26, która odbędzie się na platformie Zoom, 20 listopada br. o godz. 15:00.
Formularz rejestracyjny: https://us06web.zoom.us/meeting/register/tZcqcO6gqj8sHdP_DMC9bToLM93HIwnHWm7O
Długość i planowana liczba grantów
Grant przeznaczony jest na realizację projektów krótkoterminowych, trwających od 2 do 6 tygodni (od 14 do 42 dni kalendarzowych).
W tegorocznym naborze przewidujemy finansowanie 5 wizyt.
Termin składania wniosków
Nabór wniosków w tegorocznym konkursie trwa od 8 października 2024 do 9 stycznia 2025.
Nasz priorytet: Najlepsze praktyki na rzecz innowacyjnej edukacji
Priorytetowo traktowane są projekty poświęcone udostępnianiu, upowszechnianiu i wdrażaniu najlepszych praktyk na rzecz innowacyjnej edukacji powstałych w Stanach Zjednoczonych. Edukacja powinna podlegać zmianom i unowocześniać metody nauczania i uczenia się, aby sprostać wyzwaniom zmieniającego się świata. Stany Zjednoczone od dziesięcioleci są dominującym ośrodkiem innowacyjnych pomysłów, wiodących na świecie badań i narzędzi edukacyjnych. Przyjmujemy, że polskie instytucje edukacyjne i edukatorzy mogą korzystać ze ścieżek i narzędzi już odkrytych i stosowanych z powodzeniem przez innych ekspertów w tej dziedzinie, a dzięki udostępnionym zasobom dostosują je do lokalnego kontekstu. To z kolei wywrze pozytywny wpływ na społeczności lokalne i całe społeczeństwo.
Szczegółowy opis priorytetu znajduje się w załączonym poniżej pliku pdf.
Komisja zachęca też polskie instytucje do realizacji projektów, które mają na celu wsparcie Ukrainy i/lub osób uchodźczych z Ukrainy. W przypadku zatwierdzenia ich przez Radę, projekty te będą mogły uzyskać dofinansowanie z dodatkowej puli środków.
Co oferujemy
W ramach programu stypendysta:ka otrzymuje honorarium, podstawowe ubezpieczenie medyczne oraz bilet lotniczy do/z USA. Instytucja goszcząca zobowiązana jest do pokrycia kosztów zakwaterowania i wyżywienia stypendysty:ki oraz kosztów podróży krajowych związanych z realizacją projektu.
Polskie instytucje mogą wielokrotnie uczestniczyć w programie. Specjaliści:tki mogą dwukrotnie uczestniczyć w programie w ramach pięcioletniej kadencji, jednak muszą upłynąć 2 lata do momentu zgłoszenia ich kandydatury we wniosku od daty zakończenia ostatniego projektu zrealizowanego przez nich w ramach programu Fulbright Specialist.
Procedura konkursowa
Wybór specjalisty:ki
Wniosek złożony przez instytucję goszczącą może mieć charakter „otwarty” lub „imienny”. Imienny wniosek: instytucja goszcząca wskazuje osobę imiennie we wniosku zgłoszeniowym. Osoba, która nie znajduje się w bazie Fulbright Specialist Roster, musi równocześnie złożyć aplikację do programu za pośrednictwem World Learning. Wszystkie potrzebne informacje dla amerykańskich specjalistów:ek zainteresowanych udziałem w programie Fulbright Specialist znajdują się na stronie World Learning: fulbrightspecialist.worldlearning.org/eligibility-specialists.
Imienne wskazanie specjalisty:ki we wniosku nie jest konieczne, World Learning może zarekomendować odpowiednią osobę. W takim przypadku instytucja składa wniosek otwarty, a WL rekomenduje instytucji goszczącej kandydatury z systemu Fulbright Specialist Roster. Zaproponowane kandydatury przesyłane są instytucji, która złożyła wniosek dopiero po rozstrzygnięciu konkursu.
Akceptowane dyscypliny naukowe
Wnioski z projektami na wizyty Amerykańskich specjalistów muszą dotyczyć dziedzin ustalonych i zatwierdzonych przez Departament Stanu USA. Składając wniosek w systemie należy wybrać dyscyplinę z podanej listy.
Formularz zgłoszeniowy
Wniosek (project proposal) zawierający propozycję przebiegu wizyty specjalisty wraz z informacjami dotyczącymi wkładu finansowego instytucji goszczącej powinien zostać złożony do 9 stycznia 2025 r. w elektronicznym systemie składania wniosków.
- Pobierz wzór wniosku w pliku .docx
- Pobierz instrukcje jak wypełnić wniosek w pliku .pdf
- Zapoznaj się z polityką prywatności
Komunikat w związku z Covid-19
Z uwagi na sytuację epidemiczną, możliwość realizacja wizyty będzie uzależniona od wielu czynników, w tym między innymi od trybu działania instytucji goszczącej (wszystkie zadania założone w projekcie powinny mieć charakter stacjonarny), możliwości podróży stypendysty do Polski, ograniczeń przy przekraczaniu granicy oraz zmieniających się zaleceń dotyczących podróży lub zdrowia.
Często zadawane pytania
W tegorocznym naborze przewidujemy finansowanie 5 wizyt. Jeden wniosek powinien dotyczyć projektu na realizację 1 wizyty dla 1 Specjalisty. Jeśli w ramach konkursu zostaną wybrane wnioski dotyczące projektów realizowanych na rzecz Ukrainy, to będę traktowane jako dodatkowe, spoza puli 5 planowanych wizyt.
Rada Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta zatwierdzi listę 5 laureatów konkursu na pod koniec marca 2024. Informacja o wynikach konkursu przesłana zostanie na adres mailowy osoby do kontaktu podany we wniosku. O finalnej akceptacji wniosków decyduje Departament Stanu USA oraz J. William Fulbright Foreign Scholarship Board (FFSB) po zatwierdzeniu Specjalisty do złożonego wniosku.
W trwającym naborze do programu przyjmowane są wnioski na wizyty specjalistów do zrealizowania w terminie między 1 września 2025, a 30 września 2026. UWAGA: Rekomendowane terminy planowanej wizyty różnią się w zależności typy wniosku:
- Projekty typu Open: rekomendowana data od listopada 2025
- Projekty Imienne : rekomendowana data od września 2025
Poprzednie edycje
Kontakt z koordynatorką programu
Zachęcamy do kontaktu z koordynatorką programu na etapie składania wniosku w celu konsultacji lub w przypadku trudności technicznych. Sugerowane dni i godziny konsultacji telefonicznych: pon. 14:00-17:00, czw.-pt. 10:00-13:00.