O Edycji 2019
W edycji 2019 wzięło udział 43 uczestników, wybranych w procesie rekrutacji spośród 185 aplikujących studentów z 65 uczelni w całym kraju. Najwięcej zgłoszeń organizatorzy otrzymali od studentów z Uniwersytetu Warszawskiego (12,6%), Politechniki Warszawskiej (7,7%), Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (7,0%), Uniwersytetu Wrocławskiego (5,6%), Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu (4,9%), Uniwersytetu Jagiellońskiego (3,5%), Uniwersytetu Medycznego w Łodzi (2,8%), Politechniki Wrocławskiej (2,8%) oraz Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (2,8%). Wśród aplikujących 32% stanowili studenci III stopnia studiów, 22% – II stopnia studiów, 26% – I stopnia studiów oraz 20% studentów studiów jednolitych. Na podstawie ankiet rekrutacyjnych okazało się, że 39% młodych ludzi wciąż pozostaje na etapie poszukiwania swojej ścieżki zawodowej i potrzebuje wsparcia doświadczonych mentorów. Pozostali wskazali, że wiążą swoją pracę zawodową z nauką (36%), biznesem (20%) i działalnością w organizacjach pozarządowych (5%) i właśnie w tych obszarach potrzebują wsparcia.
Dla uczestników edycji 2019 TopMinds, która trwała od stycznia do czerwca 2019, organizatorzy przygotowali interesujący i intensywny program szkoleniowy. Mentorowani i mentorzy mogli wziąć udział w weekendowym BootCampie, który był okazją do pierwszego spotkania par mentorskich. Podczas BootCampu wzięli oni udział w szkoleniach przygotowujących do procesu mentoringu oraz rozwijających warsztat mentorski. W ramach 3 weekendowych sesji szkoleniowych (marzec, kwiecień, maj) młodzież uczestniczyła w szkoleniach i warsztatach, m.in. z budowania własnej marki, które poprowadzili specjaliści z UX – Jan Bińczyk i Krystian Miasik oraz przygotowywania wystąpień w stylu TED i komunikacji w zespole, które poprowadziły Aleksandra Dudek i Emilia Zajfert, trenerki przygotowujące mówców do wystąpień TED. Uczestnicy edycji 2019 mieli wyjątkową możliwość poznania i porozmawiania z przedstawicielami świata biznesu, nauki i administracji publicznej. W spotkaniach z młodzieżą wzięli udział: dr Marek Bury – rzecznik patentowy z Bury & Bury Kancelaria Patentowa sp. z o.o., który opowiedział jak wygląda ścieżka kariery europejskiego rzecznika patentowego i jak ją zaplanować, Paweł Sieczkiewicz z Telemedi.co opowiedział o tym, jak założył firmę z usługami telemedycyny i jaki ją z sukcesem rozwija, dr Magdalena Garlińska z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju opowiedziała jak to jest pomagać naukowcom i przedsiębiorcom realizować odważne projekty badawcze, a prezes Jarosław Wielopolski z firmy Multiconsult podzielił się ze wszystkim swoimi doświadczeniami z zarządzania zespołami ludzkimi i dużymi organizacjami.
Podczas edycji 2019 mentorowani i mentorzy mieli również okazję do rozmów i dyskusji dotyczących aktualnie ważnych dla społeczności akademickiej tematów. W ramach seminarium, które poprowadziła mentorka prof. Monika Kaczmarek z Instytutu rozrodu Zwierząt i Badań Żywności Polskiej Akademii Nauk dyskutowano nad rolą kobiet w nauce. Mentorzy mogli również wziąć udział w seminarium o tym, jak chronić pomysły, teorie i metody badawcze w ramach prowadzonych przez siebie badań, które to seminarium poprowadziła mecenas dr Anna Chorążewska z Uniwersytetu Śląskiego.
Program TopMinds nie tylko wspiera mentorowanych ale również pozwala mentorom rozwijać ich własny warsztat mentorski poprzez udział w specjalistycznych szkoleniach, sesjach warsztatowych i konsultacjach. Wsparcie eksperckie w tym zakresie zapewniają specjaliści – Piotr Jaworski i Bartosz Fingas z Collegium Wratislaviense oraz Piotr Sulikowski ze Stowarzyszenia Top 500 Innovators.