Fulbright National Archives Heritage Science Fellowship 

Fulbright National Archives Heritage Science Fellowship to unikatowy program, którego zadaniem jest wspieranie edukacji archiwalnej poprzez upowszechnianie najnowszej wiedzy i  badań w zakresie konserwacji dzieł sztuki, zabytków i materialnego dziedzictwa. W ramach tego stypendium osoby, których zainteresowania zawodowe związane są z nauką o dziedzictwie* mają możliwość współpracy z naukowcami i ekspertami NARA (National Archives and Record Administration’s Heritage Science Research and Testing Lab) w College Park, Maryland. 

*Nauka o dziedzictwie to interdyscyplinarny obszar, obejmujący nauki humanistyczne i ścisłe. Koncentruje się na poprawie opieki, użytkowania i zarządzania obiektami kulturalnymi i historycznymi przy użyciu narzędzi i technologii wykorzystując wiedzę z zakresu matematyki, nauk ścisłych i inżynieryjnych. 

Nagroda umożliwia stypendyście lub stypendystce realizację własnego projektu, którego cele są zgodne z celami i misją NARA i obecnie obejmują następujące obszary:

  • charakterystyka polimerów i starzenie się,
  • zrównoważone zarządzanie środowiskiem (temperatura, wilgotność, światło),
  • testowanie nowych metod i narzędzi zabiegów konserwatorskich.

Za proces rekrutacyjny do Fulbright National Archives Heritage Science Fellowship odpowiada Institute of International Education (IIE), amerykański administrator programu Fulbrighta. Szczegółowe informacje o stypendium znajdują się na stronie: https://fulbrightscholars.org/fulbrightnationalarchives. Ogólne zestawienie najważniejszych informacji zostało zebrane poniżej.

Termin składania wniosków i planowana liczba stypendiów

Nabór wniosków na rok akademicki 2025-2026  trwa do 15 października 2024, do godz. 23:00 czasu polskiego (do godz. 5:00 pm Eastern Time (EST). 
Liczba przyznawanych globalnie stypendiów: 1.

Długość stypendium

Stypendium oferowane jest na okres od 5 do 12 miesięcy. 
Rozpoczęcie stypendium we wrześniu 2025 r. 

Wymagania formalne

O udział w programie Fulbright National Archives Heritage Science Fellowship mogą ubiegać się osoby, które:

  • posiadają polskie obywatelstwo i nie posiadają podwójnego, polskiego i amerykańskiego obywatelstwa lub karty stałego pobytu w USA (zielonej karty).
  • posiadają co najmniej tytuł magistra (doktorat lub równoważne doświadczenie zawodowe jest preferowane). O przyjęcie mogą ubiegać się doktoranci ostatnich lat, którzy realizują projekty rozpraw doktorskich związanych z nauką o dziedzictwie.
  • są zatrudnione w polskich instytucjach, których działalność naukowa i edukacyjna  jest związana z konserwacją dzieł sztuki, zabytków i dziedzictwa materialnego.
  • wykazują się bardzo dobrą znajomością języka angielskiego (na poziomie minimum B2).
  • spełniają wymogi formalne wizy J Research Scholar.
  • nie przebywają w USA w czasie składania wniosku o stypendium, a ich całkowity pobyt w USA w ciągu ostatnich 6 lat poprzedzających złożenie wniosku jest krótszy niż 5 lat.
  • Preferowane są osoby, które w ciągu ostatnich 5 lat przebywały w USA krócej niż 9 miesięcy.

Kogo szukamy?

  1. Osób reprezentujących dyscypliny: nauka o dziedzictwie, konserwacja zapobiegawcza, chemia, fizyka, inżynieria materiałowa, mikrobiologia, statystyka.
  2. Osób, których zainteresowania badawcze związane są z:
    • ochroną i konserwacją archiwalnego dziedzictwa kulturowego i/lub,
    • zastosowaniem technologii do złożonych zagadnień związanych z ochroną dziedzictwa i zarządzaniem ryzykiem i/lub,
    • analizą i wizualizacją danych.
  3. Mile widziane (ale nie wymagane) doświadczenie w badaniach w obszarze nauk o dziedzictwie lub badaniach archiwalnych.
  4. Osób aktywnych w środowisku, posiadających osiągnięcia naukowe i adekwatny dorobek publikacyjny.
  5. Osób ciekawych świata i otwartych na nowe doświadczenia naukowe, gotowych reprezentować polską naukę i kulturę w USA.
  6. Program Fulbrighta przykłada dużą wagę do różnorodności osób uczestniczących w Programie  – stypendystami i stypendystkami Fulbrighta zostają osoby z różnych regionów kraju, mniejszości czy środowisk defaworyzowanych.
  7. Ważne są dla nas zaradność w osiąganiu zamierzonych przez kandydata lub kandydatkę celów oraz umiejętność radzenia sobie z wyzwaniami.
  8. Istotne są również realne zainteresowanie Stanami Zjednoczonymi i umiejętności językowe, pozwalające na pełne skorzystanie z pobytu i swobodny kontakt z tamtejszymi specjalistami.
  9. Prawdziwy Fulbrighter i Fulbrighterka to jednak nie tylko aktywny naukowiec czy aktywna absolwentka. Stypendystów i stypendystki Fulbrighta charakteryzuje otwartość, kreatywność oraz potencjał do inicjowania zmian społecznych i prowadzenia zaangażowanego społecznie, międzykulturowego dialogu.

Korzyści z udziału w programie

Kliknij na nagłówek poniżej aby wyświetlić więcej informacji.

Stypendium przeznaczone jest w pierwszej kolejności na pokrycie kosztów utrzymania stypendysty/tki. Wysokość miesięcznego stypendium Fulbrighta zależy od lokalizacji instytucji goszczącej, w przypadku College Park, Maryland wynosi $4,182 miesięcznie.

Stypendium obejmuje również:

  • pokrycie kosztów podróży stypendysty/stypendystki do i z USA.
  • jednorazowy dodatek na przeprowadzkę oraz zagospodarowanie się w USA ($1,393).
  • jednorazowy dodatek na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu badawczego, np.: udział w konferencjach ($1,285).
  • dodatek na pokrycie kosztów utrzymania rodziny, jeśli towarzyszy ona stypendyście/stypendystce przez minimum 80% pobytu ($240 miesięcznie, gdy osoba wyjeżdżająca na stypendium zabiera jedną osobę towarzyszącą, lub $419 miesięcznie, gdy towarzyszy mu/jej więcej niż jeden członek rodziny). Chęć wyjazdu z rodziną musi zostać zgłoszona w na etapie składania wniosku.
  • W przypadku wyjazdu z rodziną, koszty podróży oraz ubezpieczenia członków rodziny pokrywa stypendyst(k)a. 

Na stypendium można wyjechać wyłącznie na wizie J-1, która jest sponsorowana przez Departament Stanu USA i podlega przepisowi 2-year home-country physical presence requirement. Stypendyst(k)a nie ponosi kosztów wydania wizy.

Jeżeli laureat:ka chciał(a)by wyjechać z członkami rodziny, mogą oni ubiegać się o wizy J-2. Zgodnie z regulacjami wizowymi, członkowie rodziny, którzy mogą ubiegać się o wizy J-2 to współmałżonek/współmałżonka lub niepozostające w związku małżeńskim dziecko do ukończenia 21 roku życia.

Decydując się na wyjazd z rodziną i wyrobienie wiz J-2 stypendyst(k)a ma obowiązek zabezpieczenia środków finansowych na pokrycie wydatków związanych z pobytem towarzyszących mu członków rodziny w USA (w kwocie stanowiącej równowartość około 50% kwoty miesięcznego stypendium dla pierwszego, 25% dla każdego kolejnego członka rodziny) oraz kosztów ich ubezpieczenia medycznego zgodnego z wymogami wizy J. Przed złożeniem dokumentów potrzebnych do wyrobienia wizy, stypendyst(k)a ma obowiązek przedstawienia IIE dokumentu potwierdzającego posiadanie wymaganej kwoty.

Przez cały okres grantu stypendyści i stypendystki są objęci podstawowym planem opieki zdrowotnej, zgodnym z wymogami wizy J-1: 
Accident and Sickness Program for Exchanges (ASPE). Plan opieki zdrowotnej ASPE nie obejmuje towarzyszących członków rodziny.

Komisja Fulbrighta dokłada wszelkich starań, aby stypendyści i stypendystki zostali jak najlepiej przygotowani do wyjazdu.

Przed wyjazdem stypendyst(k)a uczestniczy w spotkaniu informacyjnym prowadzonym przez doświadczone koordynatorki, które odbywa się zazwyczaj wiosną, dotyczącym m.in. dokumentacji grantowej, procedur oraz codziennego życia w kulturze Stanów Zjednoczonych. Dzięki zaproszonym absolwentom i absolwentkom programu stypendyści mogą otrzymać porady z pierwszej ręki oraz nawiązać przydatne kontakty.

Stypendysta:ka otrzymuje zaproszenie do międzynarodowej platformy Fulbrighter, z której korzystają absolwenci i absolwentki oraz inni stypendyści programu Fulbrighta, a której celem jest wymiana doświadczeń i wzajemne wsparcie jej członków.

Przez cały czas pobytu w USA stypendysta:ka jest pod opieką wykwalifikowanych koordynatorów z IIE oraz instytucji goszczącej.

Przynależność do społeczności stypendystów Fulbrighta wiąże się z możliwością uczestnictwa w wielu wydarzeniach naukowych i towarzyskich. Przykładowe aktywności, w których biorą udział stypendyści i stypendystki Fulbrighta można znaleźć na stronie: facebook.com/fulbright. Po zakończeniu stypendium Komisja zaprasza wszystkie osoby, które wzięły udział w programie na uroczyste wręczenie certyfikatów ukończenia stypendium.

Przygoda z Programem Fulbrighta nie kończy się w momencie powrotu ze stypendium do Polski. Absolwenci i Absolwentki Programu tworzą rozbudowaną społeczność zarówno w Polsce, jak i na świecie. Istnieje wiele stowarzyszeń, krajowych i globalnych, służących Fulbrighterom i Fulbrighterkom do podtrzymywania kontaktów, wymiany doświadczeń i wiedzy.

Absolwenci i Absolwentki Programu mogą angażować się w jego współtworzenie na wielu etapach:

  • Wsparcie Komisji w rekrutacji na stypendia i promocji Programu – Absolwenci i Absolwentki Programu zachęcają swoich studentów i studentki oraz osoby, z którymi współpracują do ubiegania się o stypendia, dzięki czemu zwiększa się ilość i różnorodność wniosków o udział w Programie oraz stale poprawia się ich jakość.
  • Udział w procesie wyboru kandydatów i kandydatek na stypendium w kolejnych latach – zapraszamy osoby, które wróciły ze stypendium do eksperckich recenzji wniosków oraz udziału w pracach Komisji Selekcyjnej.
  • Aktywność w charakterze Ambasadora lub Ambasadorki Programu Fulbrighta – taka osoba jest twarzą Programu w swoim mieście/regionie i ma możliwość organizowania lokalnych inicjatyw.
    Wsparcie Komisji podczas spotkań informacyjnych dla osób wyjeżdżających na stypendium w kolejnych latach – to okazja do dzielenia się swoim doświadczeniem z pobytu w USA.
  • Udział w programach mentoringowych w charakterze mentora/mentorki czy prowadzących sesje szkoleniowe dla młodszych kolegów i koleżanek.
  • Możliwość wzięcia udziału w organizowanych przez Komisję spotkaniach integracyjnych i merytorycznych – wydarzenia te są skierowane do stale rosnącego grona absolwentów i absolwentek i są okazją do poszerzenia kontaktów zawodowych i osobistych.

To wszystko sprawia, że o stypendium warto myśleć w perspektywie dłuższej niż tylko kilkumiesięczny pobyt w USA.

Przejdź do zakładki Absolwenci i Absolwentki, aby dowiedzieć się więcej o społeczności absolwentów Fulbrighta oraz o działających w Polsce stowarzyszeniach absolwentów.

Z uwagi na obecną sytuację epidemiczną, możliwość realizacji stypendium będzie uzależniona od wielu czynników, w tym między innymi od trybu działania instytucji goszczącej, dostępności zasobów niezbędnych do realizacji projektu, możliwości uzyskania wizy i podróży stypendysty do USA, ograniczeń przy przekraczaniu granicy oraz zmieniających się zaleceń dotyczących podróży lub zdrowia.

Wymagane dokumenty

Kliknij na nagłówek poniżej aby wyświetlić więcej informacji.

Project Statement jest to opis projektu badawczego, który zawiera uzasadnienie jego realizacji w National Archives and Record Administration’s Heritage Science Research and Testing Lab.

Odrębny dokument (max. 3 stronicowy, w formacie .pdf) towarzyszący opisowi projektu. Zawiera rzetelną bibliografię w dowolnym stylu cytowań. 

CV

Życiorys według standardów amerykańskich (bez zdjęcia, daty urodzenia, stanu cywilnego itp.) wraz z listą osiągnięć, w tym nagród, publikacji oraz zgłoszeń patentowych i patentów. 

Aktualny list poparcia wystawiony na potrzeby konkursu przez osobę decyzyjną w instytucji zatrudniającej kandydata/kandydatkę. Letter of Support from Home institution poza wyrażeniem wsparcia dla aplikującego pracownika/pracowniczki powinien zawierać informację, czy wnioskodawca/czyni otrzyma urlop w przypadku zakwalifikowania się do stypendium.

Trzy listy rekomendacyjne przygotowane w języku angielskim. Osoba wnioskująca o stypendium, zamieszczając w formularzu zgłoszeniowym adresy e-mailowe 3 osób, zaprasza je do wystawienia listów rekomendacyjnych. Na podane adresy wysyłane są instrukcje dotyczące przygotowania rekomendacji. Rekomendacja powinna zostać wgrana przez jej autora/ autorkę jako plik .pdf  z wykorzystaniem przekazanego linku. Osoba wnioskująca o stypendium nie ma wglądu w treść rekomendacji, może natomiast monitorować jej status. 

Wskazówki dotyczące przygotowania listu rekomendacyjnego znajdują się tutaj.
Należy upewnić się, że wszystkie trzy rekomendacje zostały poprawnie dołączone do aplikacji i mają status submitted przed wysłaniem wniosku.

Formularz zgłoszeniowy

Złożenie wniosku o stypendium odbywa się w całości drogą elektroniczną.

Do systemu aplikacyjnego można logować się wielokrotnie, nie ma konieczności wypełniania formularza zgłoszeniowego za pierwszym razem w całości. 

Po otwarciu aplikacji należy upewnić się, że w zakładce Country Information w sekcji Award Information wskazana jest właściwa nagroda tj.: Fulbright-National Archives Heritage Science Fellowship (Poland).

Przed wysłaniem formularza należy się upewnić, że jest on kompletny i zawiera wszystkie potrzebne załączniki (np. listy rekomendacyjne), ponieważ po wysłaniu nie będzie można go modyfikować. Wnioski złożone po terminie nie będą rozpatrywane. Prosimy nie przesyłać wersji papierowej wniosku do biura Komisji.

Przed rozpoczęciem wypełniania formularza zgłoszeniowego należy się zapoznać z Polityką prywatności przetwarzania danych osobowych.

Kontakt

Pytania zwiazane z programem można zadawać e-mailowo w j. angielskim na adres [email protected].

Related Posts
Loading...
Skip to content