Pod koniec lutego grupa amerykańskich stypendystów i stypendystek Fulbrighta zebrała się w Gdańsku, aby wziąć udział w spotkaniu półrocznym. Wydarzenie to było okazją do refleksji nad dotychczasowymi doświadczeniami, wymiany spostrzeżeń oraz zaplanowania dalszej części pobytu w Polsce w ramach stypendium.
Wpływ na edukację
Dla wielu osób przebywających na stypendium Fulbrighta nauczanie stanowi kluczowy i satysfakcjonujący element ich pobytu w Polsce. Cherise, wykładająca psychologię kliniczną na Uniwersytecie SWPS opisuje swoich studentów jako „niesamowitych, bystrych i wielokulturowych”. Czerpie ogromną radość z wprowadzania do zajęć rzeczywistych przypadków klinicznych i obserwowania, jak jej studenci i studentki z zaangażowaniem analizują skomplikowane scenariusze psychologiczne.
Sheryl, prowadząca zajęcia na Uniwersytecie Warszawskim, czuje satysfakcję, widząc, że studenci i studentki chętnie zapisują się na jej kolejne kursy: „Trzy czwarte osób z mojego pierwszego kursu chciało zapisać się ponownie, więc myślę, że poszło dobrze.”
Tegoroczna grupa stypendystów i stypendystek wyróżnia się także innowacyjnym podejściem do nauczania. Lynn opracowuje na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie kurs integrujący naukę języka angielskiego z planowaniem lekcji opartym na sztucznej inteligencji. Dzięki temu studenci i studentki zyskują szeroką perspektywę na wykorzystanie nowych technologii w Polsce i Unii Europejskiej. Tymczasem Kelly tworzy program kreatywnego pisania na Uniwersytecie Warszawskim i jest głęboko poruszona entuzjazmem swoich studentów.
Życie i praca w Polsce często prowadzą do osobistego rozwoju i nieoczekiwanych możliwości. Osoby przebywające na stypendium Fulbrighta podkreślają, jak ważne jest otwieranie się na nowe doświadczenia: „Mów tak każdej okazji, jaką masz tutaj. Spotkasz niesamowitych ludzi i zaangażujesz się w rzeczy, o których nawet nie wiedziałeś, że są możliwe.”
Wpływ na rozwój nauki
Poza nauczaniem stypendyści i stypendystki Fulbrighta prowadzą szeroki zakres badań obejmujących nauki ścisłe, kulturę i historię. Niektórzy koncentrują się tematach dotyczących Polski, takich jak polskie tańce ludowe, powojenna ceramika architektoniczna czy doświadczenia kobiet związane z opieką okołoporodową. Inni zajmują się globalnymi wyzwaniami, takimi jak przenikanie metali ciężkich i mikroplastików do łańcucha pokarmowego, zastosowanie sztucznej inteligencji w leczeniu białaczki czy emisja gazów cieplarnianych na terenach podmokłych i zalewowych.
Wpływ na lokalną społeczność
Poza działalnością akademicką stypendyści i stypendystki aktywnie angażują się w życie lokalnych społeczności. Cady, English Teaching Assistant w Lesznie, udziela się w lokalnej szkole językowej, gdzie jej obecność wzbudza ogromne zainteresowanie uczniów: „Po prostu patrzą na mnie z podziwem.”
Cherise działa jako wolontariuszka w grupie kościelnej, pomagając ukraińskim nastolatkom w nauce języka angielskiego. „Jestem pełna podziwu dla tych odważnych osób” – mówi.
Sztuka jest kolejną formą zaangażowania społecznego. Stephen, stypendysta Fulbrighta na Uniwersytecie Warszawskim, współpracuje z lokalną grupą teatralną, w której występują aktorzy z zespołem Downa. Planuje także stworzenie „mozaikowego spaceru po Warszawie”, który będzie dostosowany do osób niewidomych i słabowidzących.
Odkrywanie Polski i polskiej kultury
Amerykańscy Fulbrighterzy cenią sobie możliwość zanurzenia się w polskiej kulturze. Taras, który wykłada genetykę, genomikę i bioinformatykę, opisuje Kraków jako „absolutnie magiczne miasto”. Z kolei Ryan, mieszkający w Gdańsku, żartobliwie narzeka: „Jest tu strasznie zimno”, ale mimo to pozostaje wdzięczny za to doświadczenie.
Sofia, prowadząca badania na Uniwersytecie Łódzkim, docenia otwartość i życzliwość, z jaką spotyka się w Polsce.
Wymiana kulturowa często prowadzi również do zabawnych sytuacji. Cameron, ETA z Teksasu, wspomina spotkanie z okazji Święta Dziękczynienia, podczas którego polscy znajomi reagowali na hush puppies (tradycyjne amerykańskie smażone kulki kukurydziane) z taką samą ciekawością, z jaką Amerykanie podchodzą do galatu czy śledzia w occie.
Trwałe impresje
Amerykańscy stypendyści i stypendystki Fulbrighta w Polsce wywierają istotny wpływ na badania naukowe, edukację i wymianę kulturową. Ich praca wzmacnia więzi między Stanami Zjednoczonymi a Polską, pozostawiając trwały ślad zarówno w lokalnych społecznościach, jak i w ich własnym życiu osobistym i zawodowym.