Dezinformacja w Pradze – seminarium z edukacji medialnej dla Fulbright ETAs

  • Natalia Kozłowska
  • Aktualności, Strona główna
  • Brak komentarzy
Media Literacy seminar 2019

Dezinformacja, propaganda i fake newsy – to tylko niektóre wyzwania współczesności, które zgłębiali uczestnicy konferencji poświęconej edukacji medialnej w czeskiej Pradze w dniach 18-20 października 2019 r. 

Amerykańscy stypendyści Fulbrighta w kategorii English Teaching Assistants (ETAs) przebywający w Czechach, Polsce*, na Słowacji i na Węgrzech, a także czescy nauczyciele-mentorzy – łącznie 80 osób – w trakcie pobytu w Pradze mieli okazję pogłębić swoją wiedzę z zakresu edukacji medialnej i medialnych kompetencji – dowiedzieli się między innymi jak rozumiane i wdrażane są w poszczególnych krajach. 

W trakcie dyskusji z ekspertami pierwszego dnia rozmawialiśmy o roli telewizji publicznej w edukowaniu i budowaniu zaufania do mediów, pytania z sali dotyczyły też programów satyrycznych i ich potencjalnej roli edukacyjnej. Na koniec przypomniano nam jednak, że w centrum edukacji medialnej przede wszystkim powinien być uczeń/student i kształtowanie jego kompetencji – nie same media i ich ocena.

Większość soboty uczestnicy poświęcili na poznanie regionalnej specyfiki każdego z czterech wyszehradzkich krajów w kontekście mediów i edukacji medialnej, a także dobrych praktyk jej prowadzenia w szkołach, na uczelniach i w środowisku nieformalnym. Mieli okazję podyskutować o tym, kto powinien zajmować się edukacją medialną i dlaczego kształcenie krytycznego myślenia i umiejętności analizy informacji nie jest obecnie priorytetem dla instytucji odpowiedzialnych za oświatę. Polską perspektywę prezentował Grzegorz D. Strunża, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, autor strony edukatormedialny.pl

W przerwie między prezentacjami wszyscy uczyli się rozpoznawać prawdę i fałsz, dzięki przygotowanej przez organizatorów grze edukacyjnej. Nie było łatwo a najwięcej prawidłowych odpowiedzi miała… nasza przedstawicielka 🙂

Na pytania “co możemy zrobić na swoich zajęciach?”, “jak tam poruszać kwestię dezinformacji?” odpowiedź przyszła ostatniego dnia konferencji – ETAs mieli możliwość udziału w warsztatach, prowadzonych przez edukatorów czeskich projektów takich jak “Fakescape”, “Hello Czech Republic”, “The World of Media”. Czy uda się wprowadzić podobne wątki do zajęć angielskiego? Zobaczymy w nadchodzących miesiącach. Trzymamy kciuki!

Konferencja zorganizowana została przez czeską Komisję Fulbrighta w partnerstwie z Transitions – organizacją wspierającą rozwój mediów.

* W roku akademickim 2019/2020 w Polsce przebywa 10 ETAs – wspierają nauczanie języka angielskiego na uczelniach wyższych w Białymstoku, Bydgoszczy, Chełmie, Lublinie, Łodzi, Łomży, Toruniu i Poznaniu.

Autorem relacji jest Anna Kertyczak.

Zdjęcia z pierwszego dnia

Zdjęcia z drugiego dnia

Ta strona korzysta z plików cookies do prawidłowego działania. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?
Loading...