Trzecią dekadę XXI wieku otworzyła pandemia COVID-19. Mimo skomplikowanej sytuacji, ograniczonych zasobów i trudnych decyzji Program Fulbrighta do pewnego stopnia wciąż funkcjonował. Stypendyści i stypendystki programów polskich prowadzący badania pomimo wielu obostrzeń realizowali:ły granty w USA, niektórzy jednak musieli swoje stypendia przerwać. O doświadczeniu pobytu na studiach w USA podczas pandemii w ramach programu Fulbright Graduate Student Award 2019-20 oraz 2020-21 opowiada Gabriela Gawlik, która studiowała zdrowie publiczne na Idaho State University. Stypendyści i stypendystki Programu Graduate Student Award przez pierwszy rok swoich studiów musieli realizować studia w formule online. Natomiast wszystkie stypendia dedykowane Amerykanom i Amerykankom musiały zostać wstrzymane. Wszystkie działania około programowe Komisji zostały prowadzone online – m.in. spotkania orientacyjne przed wyjazdem czy promocja programów. Na szczęście powoli, stopniowo program powrócił do swojej pełnej funkcjonalności.
Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta przez cały 2021 rok organizowała różne wydarzenia w formule online lub stacjonarnie dla ograniczonej grupy osób, w tym liczne webinary i panele tematyczne z udziałem Fulbrighterów i Fulbrighterek. Były też transmisje na żywo z oprowadzania kuratorskiego po wystawie “Od Black Mountain College do Pop Artu” oraz z koncertu upamiętniającego pianistkę Pamelę Howland i jej wieloletnią aktywność na rzecz wspierania międzynarodowej edukacji muzycznej. Oprócz tego, co miesiąc prezentowaliśmy sylwetki wybranych absolwentów i absolwentek i ich działalność pokazującą pozytywny wpływ Programu Fulbrighta na lokalną i globalną społeczność przyłączając się tym samym do światowych obchodów 75-lecia istnienia Programu Fulbrighta,
Pojawiła się również seria wywiadów radiowych w Polskim Radio “Czwórka” – audycja “Pasjonauci” prowadzona przez Beatę Kwiatkowską, której gośćmi i gościniami byli i były:
- Zuzanna Jarzyńska – absolwentka programu Graduate Student Award 2020-2021,
- Karolina Bąkowska – absolwentka programu Junior Research Award 2015-16,
- Weronika Banaś – absolwentka programu Graduate Student Award 2020-2022,
- Marcin Równicki – absolwent programu Junior Research Award 2018-19,
- Anna Łosiak – absolwentka programu Graduate Student Award 2007-08 oraz Senior Award 2022-23,
- Błażej Osiński – absolwent programu Junior Research Award 2021-22,
- Piotr Marecki – absolwent programu Senior Award 2013-14,
- Katarzyna Grzelak – absolwentka programu Senior Award 2019-20,
- Natalia Ochman – absolwentka programu English Teaching Assistant 2019-20,
- Dawid Junke – absolwent programu Slavic Award 2021-22
a także w Radio RDC, którego gościnią była
- Joanna Mąkowska – absolwentka programu Junior Research Award 2017-18.
W dużym skrócie przypominamy co kryje się pod wymienionymi nazwami stypendiów:
- Graduate Student Award – to stypendia dla osób zainteresowanych rozpoczęciem studiów drugiego lub trzeciego stopnia w USA.
- Junior Research Award – to stypendia dla osób przygotowujących rozprawę doktorską w polskich instytucjach naukowych. Celem stypendium jest realizacja własnego projektu badawczego.
- Senior Award – to program umożliwiający osobom zatrudnionym w polskich instytucjach akademickich i naukowych realizację samodzielnych projektów badawczych lub badawczo-dydaktycznych w instytucji goszczącej w USA.
- Slavic Award – to stypendium dydaktyczne przeznaczone dla osób zatrudnionych w polskich instytucjach szkolnictwa wyższego, których zainteresowania naukowe związane są z kulturą (literaturą, mediami, sztuką) lub historią, polityką, ekonomią Polski oraz Europy Środkowo-Wschodniej.
- English Teaching Assistant – to trwające 9 miesięcy stypendia dla studentów i absolwentów amerykańskich uczelni. W trakcie pobytu w Polsce stypendysta prowadzi zajęcia z j. angielskiego w polskiej uczelni wyższej.
W tym samym czasie Komisja Fulbrighta nawiązywała nowe współprace m.in. z:
✔️ Stanford University, której wynikiem jest nagroda Fulbright Research Award at Stanford University School of Medicine we współpracy z Rogala Lab skierowana do doktorantów i doktorantek, którzy swoje badania chcą zrealizować w Rogala Lab. Działania tego laboratorium skupiają się na wiedzy nt. białek oraz tym, jakie funkcje spełniają one w ludzkim organizmie.
✔️ University of Notre Dame, której efektem jest powstanie stypendium Graduate Student Award LLM in International Human Rights Law at University of Notre Dame. Dzięki temu stypendium osoby zajmujące się szeroko pojętymi prawami człowieka mogą zrealizować studia LLM w the Law School of the University of Notre Dame.
✔️ Narodowym Centrum Nauki, dzięki której stypendyści:stki Programu Senior Award mogą otrzymać finansowanie komponentu badawczego po powrocie ze stypendium. Celem komponentu badawczego jest kontynuacja współpracy naukowej z partnerem z USA po zakończeniu stypendium
✔️ Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza, w ramach której powstała nagroda Fulbright Writer-in-Residence – pierwsza taka inicjatywa w historii polskiego szkolnictwa wyższego, afiliowana bezpośrednio przy uniwersytecie. Rezydencja stworzona z inicjatywy Centrum Afirmacji Literatury przy UAM, współfinansowana przez UAM i Polsko-Amerykańską Komisję Fulbrighta, jest adresowana do pisarzy i pisarek ze Stanów Zjednoczonych, niezależnie od etapu kariery.
Pochwalić się również możemy powstaniem pierwszego podcastu by Fulbright Poland, czyli Fulbright Talks. Podcast Fulbright Talks to rozmowy ze stypendystami i stypendystkami Programu Fulbrighta reprezentującymi różne dziedziny nauki. W rozmowach opowiadają o swoich pasjach badawczych i życiowych: o tym co jest dla nich ważne, co ich motywuje do działania, jak spełniają swoje marzenia, czym się obecnie zajmują naukowo i w jaki sposób amerykańska przygoda wpłynęła na ich życie zawodowe i osobiste. Zapraszamy do słuchania i lajkowania!
W ramach serii Ludzie / portrety czasopisma w Vogue Polska ukazały się szczere, otwarte rozmowy ze stypendystkami Fulbrighta na tematy nie tylko akademickie, ale również o życiu i drodze do sukcesu. Jeśli jeszcze ich nie czytałyście:liście, zapraszamy do lektury!
Obecny, 2024 rok to rok świętowania 65-lecia Programu Fulbrighta w Polsce, który rozpoczęliśmy od konferencji “Ethical, Smart and Safe: Navigating the Digital World of Tomorrow”, poświęconej cyfrowemu światu jutra, współczesnym mediom i technologiom. W ramach obchodów prowadzimy również zbiórkę “65 for 65”, której celem jest sfinansowanie stypendiów Fulbright English Teaching Assistants. Są to trwające 9 miesięcy stypendia dla studentów i absolwentów amerykańskich uczelni na prowadzenie zajęć z języka angielskiego w polskich uczelniach. 19 listopada w Domu Spotkań z Historią odbędzie się również premiera książki zrealizowanej w ramach Fulbright Poland History Grant, którego celem było przygotowanie manuskryptu książki analizującego ponad 60-letnią historię Programu w Polsce oraz jego wpływ na relacje polsko-amerykańskie. Autorem książki jest Oleksandr Avramchuk. Stay tuned!
To na razie tylko 4 lata a tak wiele się już zadziało! A co przed nami? Zobaczymy! A jakie Wy macie pomysły na realizację dalszych działań Komisji Fulbrighta w Polsce? Co byłoby dla Was ciekawe/inspirujące? Podzielcie się z nami swoimi pomysłami!