Fulbright Specialist Program – podsumowanie edycji 2023-24

Zapraszamy do zapoznania się z projektami zrealizowanymi w ramach programu Fulbright Specialist w roku akademickim 2023-24. Program ten łączy polskie instytucje z wybitnymi amerykańskimi specjalistami i specjalistkami, umożliwiając im wspólną realizację projektów.

8 października rozpoczyna się nabór wniosków na projekty realizowane w roku akademickim 2025-26. Serdecznie zachęcamy polskie instytucje, które są zainteresowane współpracą z amerykańskimi specjalistami, do składania wniosków. Szczegółowe informacje oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie internetowej fulbright.edu.pl/specialist.

Centrum Nauki Kopernik w Warszawie

  • Specjalista: James Robert Bell
  • Dyscyplina naukowa: Pedagogika
  • Tytuł projektu: Improving quality of the informal learning (Poprawa jakości edukacji pozaformalnej).

James Robert Bell w trakcie wizyty wsparł inicjatywę SOWA – Strefę Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności, która ma na celu budowanie sieci zaangażowanych edukatorów. Specjalista zapoznał się z aktywnościami oferowanymi przez Centrum Nauki Kopernik, brał udział w wydarzeniach programowych (Piknik Naukowy, wieczór dla dorosłych, zajęcia w laboratoriach, działalności na wystawach), udzielał informacji zwrotnej zespołowi pracującemu na wystawach i dzielił się swoim doświadczeniem w zakresie edukacji pozaformalnej.

Fundacja Dobrej Edukacji w Warszawie

  • Specjalistka: Suzanne Pratt
  • Dyscyplina naukowa: Pedagogika
  • Tytuł projektu: Classroom with children on the move (Klasa z dziećmi w ruchu).

W ramach wizyty pani Suzanne Pratt przedstawiła specjalistyczne metody pracy z dziećmi migrantów stosowane w Nowym Jorku. Zaprezentowała konkretne materiały, z których korzystają nauczyciele pracujący w nowojorskich szkołach, wspierając dzieci z doświadczeniem migracyjnym w zakresie nauki nowego języka oraz uczenia się i funkcjonowania w szkole. Specjalistka stworzyła plan warsztatów wspierający polskich nauczycieli w znalezieniu rozwiązań dla wyzwań związanych z pracą z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym oraz opracowała rekomendacje dla ich przyszłej pracy.

Gdański Uniwersytet Medyczny, Katedra Psychiatrii

  • Specjalistka: Kristin Sohl
  • Dyscyplina naukowa: Nauki o zdrowiu
  • Tytuł projektu: ECHO Autism Poland – innovative case-based learning model (ECHO Autism Poland – innowacyjny model nauczania oparty na analizie przypadków).

Dr Kristin Sohl uczestniczyła w V Międzynarodowej Konferencji Porozmawiajmy o autyzmie i nie tylko – rozwój psychoseksualny, macierzyństwo, menopauza. Wygłosiła gościnną prelekcję pt. „Modelowanie środowiska dla osób z niepełnosprawnościami neurorozwojowymi”. Specjalistka opowiedziała także o swoich doświadczeniach klinicznych na spotkaniach Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego.

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

  • Specjalistka: Jamie King Belinne
  • Dyscyplina nauk: Ekonomia
  • Tytuł projektu: WUEB with the competences of the future in a modern way (WUEB z kompetencjami przyszłości w nowoczesnym wydaniu).

Jamie King Belinne jest specjalistką w obszarze zarządzania międzypokoleniowego i poprawy wydajności poprzez wykorzystanie różnorodnych stylów interpersonalnych. W ramach wizyty uczyła konstruktywnych rozmów, networkingu i integracji pokoleniowej w programie edukacji kadry kierowniczej. Specjalistka spotkała się z kierownikami poszczególnych programów oraz władzami dziekańskimi Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu w celu zaprezentowania najnowszych techniki nauczania i innowacyjnych rozwiązań w szkolnictwie wyższym.

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Wydział Pedagogiki

  • Specjalista: Christopher Morphew
  • Dyscyplina naukowa: Pedagogika
  • Tytuł projektu: Innovations in Higher Education Research and Leadership (Innowacje w badaniach i przywództwie w szkolnictwie wyższym).

W ramach wizyty Profesor Christopher Morphew wygłosił wykłady dla kadry zarządzającej, nauczycieli akademickich, doktorantów i studentów oraz odbył eksperckie spotkania w gronie zainteresowanych osób. Tematyka spotkań obejmowała m.in. wyzwania w zarządzaniu uczelniami i w edukacji wyższej, tradycje i innowacje w kształceniu nauczycieli i doktorantów w USA, wsparcie w pracy akademickiej. Spotkania dotyczyły również najlepszych praktyk, które mogą stanowić inspirację dla innowacyjnych przemian w systemie nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce. Podczas wizyty zaplanowana została kontynuacja współpracy międzynarodowej w badaniach nad szkolnictwem wyższym i edukacją obywatelską w Stanach Zjednoczonych.

Uniwersytet Warszawski, Wydział Orientalistyczny

  • Specjalistka: Anna Zielińska-Elliott
  • Dyscyplina naukowa: Pedagogika
  • Tytuł projektu: Literary Translation Workshop, Lectures and Symposium (Warsztaty tłumaczenia literackiego, wykłady i sympozjum).

Profesor Anna Zielińska-Elliott prowadziła w ramach stypendium warsztaty i wygłosiła wykłady dla studentów Katedry Japonistyki Uniwersytetu Warszawskiego na temat przekładu literackiego. Specjalistka odbyła również wizytację na konwersatorium translatorycznym w Katedrze Japonistyki, co stało się okazją do dyskusji i zmian metodologii nauczania języka japońskiego. Specjalistka była także gościem specjalnym sympozjum “Literatura japońska z perspektywy tłumacza”. Wygłosiła wykład pt. „Literatura japońska bez przypisów: nostalgia, globalizacja i sztuczna inteligencja”.

Powiązane wpisy
Loading...