Zapraszamy do zapoznania się z projektami zrealizowanymi w ramach programu Fulbright Specialist w roku akademickim 2023-24. Program ten łączy polskie instytucje z wybitnymi amerykańskimi specjalistami i specjalistkami, umożliwiając im wspólną realizację projektów.
8 października rozpoczyna się nabór wniosków na projekty realizowane w roku akademickim 2025-26. Serdecznie zachęcamy polskie instytucje, które są zainteresowane współpracą z amerykańskimi specjalistami, do składania wniosków. Szczegółowe informacje oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie internetowej fulbright.edu.pl/specialist.
Centrum Nauki Kopernik w Warszawie
- Specjalista: James Robert Bell
- Dyscyplina naukowa: Pedagogika
- Tytuł projektu: Improving quality of the informal learning (Poprawa jakości edukacji pozaformalnej).
James Robert Bell w trakcie wizyty wsparł inicjatywę SOWA – Strefę Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności, która ma na celu budowanie sieci zaangażowanych edukatorów. Specjalista zapoznał się z aktywnościami oferowanymi przez Centrum Nauki Kopernik, brał udział w wydarzeniach programowych (Piknik Naukowy, wieczór dla dorosłych, zajęcia w laboratoriach, działalności na wystawach), udzielał informacji zwrotnej zespołowi pracującemu na wystawach i dzielił się swoim doświadczeniem w zakresie edukacji pozaformalnej.
Fundacja Dobrej Edukacji w Warszawie
- Specjalistka: Suzanne Pratt
- Dyscyplina naukowa: Pedagogika
- Tytuł projektu: Classroom with children on the move (Klasa z dziećmi w ruchu).
W ramach wizyty pani Suzanne Pratt przedstawiła specjalistyczne metody pracy z dziećmi migrantów stosowane w Nowym Jorku. Zaprezentowała konkretne materiały, z których korzystają nauczyciele pracujący w nowojorskich szkołach, wspierając dzieci z doświadczeniem migracyjnym w zakresie nauki nowego języka oraz uczenia się i funkcjonowania w szkole. Specjalistka stworzyła plan warsztatów wspierający polskich nauczycieli w znalezieniu rozwiązań dla wyzwań związanych z pracą z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym oraz opracowała rekomendacje dla ich przyszłej pracy.
Gdański Uniwersytet Medyczny, Katedra Psychiatrii
- Specjalistka: Kristin Sohl
- Dyscyplina naukowa: Nauki o zdrowiu
- Tytuł projektu: ECHO Autism Poland – innovative case-based learning model (ECHO Autism Poland – innowacyjny model nauczania oparty na analizie przypadków).
Dr Kristin Sohl uczestniczyła w V Międzynarodowej Konferencji Porozmawiajmy o autyzmie i nie tylko – rozwój psychoseksualny, macierzyństwo, menopauza. Wygłosiła gościnną prelekcję pt. „Modelowanie środowiska dla osób z niepełnosprawnościami neurorozwojowymi”. Specjalistka opowiedziała także o swoich doświadczeniach klinicznych na spotkaniach Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego.
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
- Specjalistka: Jamie King Belinne
- Dyscyplina nauk: Ekonomia
- Tytuł projektu: WUEB with the competences of the future in a modern way (WUEB z kompetencjami przyszłości w nowoczesnym wydaniu).
Jamie King Belinne jest specjalistką w obszarze zarządzania międzypokoleniowego i poprawy wydajności poprzez wykorzystanie różnorodnych stylów interpersonalnych. W ramach wizyty uczyła konstruktywnych rozmów, networkingu i integracji pokoleniowej w programie edukacji kadry kierowniczej. Specjalistka spotkała się z kierownikami poszczególnych programów oraz władzami dziekańskimi Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu w celu zaprezentowania najnowszych techniki nauczania i innowacyjnych rozwiązań w szkolnictwie wyższym.
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Wydział Pedagogiki
- Specjalista: Christopher Morphew
- Dyscyplina naukowa: Pedagogika
- Tytuł projektu: Innovations in Higher Education Research and Leadership (Innowacje w badaniach i przywództwie w szkolnictwie wyższym).
W ramach wizyty Profesor Christopher Morphew wygłosił wykłady dla kadry zarządzającej, nauczycieli akademickich, doktorantów i studentów oraz odbył eksperckie spotkania w gronie zainteresowanych osób. Tematyka spotkań obejmowała m.in. wyzwania w zarządzaniu uczelniami i w edukacji wyższej, tradycje i innowacje w kształceniu nauczycieli i doktorantów w USA, wsparcie w pracy akademickiej. Spotkania dotyczyły również najlepszych praktyk, które mogą stanowić inspirację dla innowacyjnych przemian w systemie nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce. Podczas wizyty zaplanowana została kontynuacja współpracy międzynarodowej w badaniach nad szkolnictwem wyższym i edukacją obywatelską w Stanach Zjednoczonych.
Uniwersytet Warszawski, Wydział Orientalistyczny
- Specjalistka: Anna Zielińska-Elliott
- Dyscyplina naukowa: Pedagogika
- Tytuł projektu: Literary Translation Workshop, Lectures and Symposium (Warsztaty tłumaczenia literackiego, wykłady i sympozjum).
Profesor Anna Zielińska-Elliott prowadziła w ramach stypendium warsztaty i wygłosiła wykłady dla studentów Katedry Japonistyki Uniwersytetu Warszawskiego na temat przekładu literackiego. Specjalistka odbyła również wizytację na konwersatorium translatorycznym w Katedrze Japonistyki, co stało się okazją do dyskusji i zmian metodologii nauczania języka japońskiego. Specjalistka była także gościem specjalnym sympozjum “Literatura japońska z perspektywy tłumacza”. Wygłosiła wykład pt. „Literatura japońska bez przypisów: nostalgia, globalizacja i sztuczna inteligencja”.